Sivut

Tietoja tästä blogista

keskiviikko 15. maaliskuuta 2017

Hannele Ikäheimon vinkki: Vertailun harjoittelua Grabololla

Sattuipa niin mukavasti, että matikkatäti Hannele Ikäheimo piipahti käymään ELLIn myymälässä Kalasatamaan juuri kun olimme saaneet uusia pelejä valikoimaamme. Hannelen kanssa juonimme KYMPPI-asioita (niistä lisää myöhemmin), ja kun ne oli käyty läpi, näytimme Hannelelle vielä uusia matikkapelejä.




Uutuuspeli Grabolo on nopeutta ja tarkkaavaisuutta vaativa peli, jossa heitetään samanaikaisesti väri- ja pistenoppaa ja etsitään pöydälle levitetyistä korteista värinopan näyttämän värin ja pistenopan näyttävän luvun yhdistävä kortti.

Hannele keksi, että peruspelin lisäksi Grabololla voi käyttää yhden ylimääräisen pistenopan kanssa lukumäärien vertailun harjoittelussa. Hannele korosti, että lukumäärien vertailua kannattaa harjoitella jo varhaisessa vaiheessa, sillä aiemman tutkimuksen (Nurmi ja Aunola 2007) mukaan, esikoulussa mitatut lukumäärien vertailu- ja lukujonotaidot ennustavat 70 % lasten osaamisesta 4. luokalla. Niinpä yleisten yhteen- ja vähennyslaskupelien asetelma kannattaa välillä muuttaa siten, että lapsia pyydetään vertailemaan lukumääriä.

Siispä, Hannelen vinkki Grabolon käyttöön vertailussa:

Lukumäärien vertailun harjoitteluun tarvitaan Grabolo-pelin noppien lisäksi yksi tavallinen pistenoppa. Kortit asetellaan pöydälle numeropuoli ylöspäin. Pelaajat heittävät vuorollaan kaikkia kolmea noppaa (kaksi pistenoppaa, yksi värinoppa). Pelaajat yrittävät löytää pöydältä kortin, jossa on värinopan osoittama väri ja kahden pistenopan silmälukujen vertailun tulos.






Vertailun tulos selvitetään keskustelemalla:
  • Kuinka monta pistettä on nopissa? (Kuusi ja kaksi.)
  • Kummassa on enemmän pisteitä? (Siinä, jossa on kuusi pistettä.)
  • Kuinka monta pistettä enemmän? (Neljä.)
  • Minkä värinen kortin pitää olla? (Sininen.)
  • Etsi se sininen kortti, johon on merkitty numero 4.

Toisella kerralla voidaan kysyä toisinpäin:
  • Kuinka monta pistettä on nopissa? (Kuusi ja kaksi.)
  • Kummassa on vähemmän? (Siinä, jossa on kaksi pistettä.) 
  • Kuinka monta pistettä vähemmän? (Neljä.) 
  • Minkä värinen kortin pitää olla? (Sininen.)
  • Etsi se sininen kortti, johon on merkitty numero 4
Jos molemmissa nopissa on sama silmäluku, noppia heitetään uudestaa, kunnes saadaan eri silmäluvut.

Lukumäärien vertailua voi harjoitella muutaman oppilaan kanssa joko siten, että jokainen pelaaja saa vuorollaan etsiä vertailun tulosta vastaavan kortin, tai edistyneempien kanssa siten, että nopein oppilas nappaa kortin.

Hauskaa.... Grabolointia?... Graboloimista?... äh.... 



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti