Matikkaa lapsen kanssa -kirja on tarkoitettu vanhemmille, isovanhemmille ja kaikille
niille läheisille, jotka haluavat tukea lasta matematiikan oppimisessa. Se,
että läheiset ovat kiinnostuneita lapsen oppimisesta kertoo hänelle, että
oppiminen, ja myöhemmin koulunkäynti, ovat tärkeitä asioita.
Tukemalla
lasten koulunkäyntiä vanhemmat luovat paitsi osaamista, myös opiskelutaitoja ja
-motivaatiota!
Matematiikka
herättää suuria tunteita. Sitä osaamattomat voivat vähätellä sen merkitystä, ja
sitä hallitsevat saattavat jopa suurennella sen tärkeyttä. Nämä asenteet
siirtyvät huomaamatta lapsille. Vanhempi voi omalla esimerkillään näyttää, että
matikkaa voi oppia yhdessä, kokeillen ja harjoitellen. Samalla vanhemman ja
lapsen välinen suhde vahvistuu.
Vanhemmille
joille matikka oli vaikeaa koulussa, lapsen koulutehtävät tuntuvat yhtä
vaikeilta kuin omat läksyt aikanaan. Nämä vanhemmat saattavat vähätellä
matematiikan tarpeellisuutta: "Älä välitä, en minäkään osannut"
-sanonta lohduttaa ehkä lasta, mutta kannustaako se yrittämäänkään?
Myös
vanhemmat, jotka ovat olleet koulussa hyviä matematiikassa ja jopa pitäneet
siitä, saattavat hämmentyä, kun lapsi ei opi. He eivät välttämättä osaa siirtää
osaamistaan lapselle. Kun jokin asia tuntuu itselle helpolta ja jopa itsestään
selvältä, voi olla hankalaa selittää se ymmärrettävästi toiselle.
Laventaminen, supistaminen... Murtoluvut tuntuvat monista vaikeilta. Murtokakuilla on helppo osoittaa, että 1/2 + 1/3 on sama kuin 10/12. |
Moni vanhempi on huolestunut lapsensa osaamisesta ja siitä, kuinka mahdollinen heikko osaaminen vaikuttaa lapsen loppuelämään. Matematiikan huono osaaminen sulkee useita opiskeluvaihtoehtoja ja urapolkuja lapselta. Matematiikkaa tarvitaan myös arkisissa asioissa, kuten oman talouden suunnittelussa ja mittayksiköiden hallinnassa. Kuinka paljon minulle jää käteen verojen jälkeen? Kuinka monta desilitraa on yksi litra? Kuinka monta litraa on yksi desilitra?
Matikkaa
lapsen kanssa -kirjan kirjoittaja, lehtori, filosofian tohtori Liisa Näveri, on
tutkinut matemaattisen ajattelun kehittymistä ja hänellä on pitkä kokemus
matematiikan opettajana alakoulusta yliopistoon. Viime vuosina hän on päässyt
seuraamaan myös lastenlastensa matemaattisen ajattelun kehittymistä. Liisan
kohtaamisista eri ikäisten matematiikan oppijoiden kanssa kerrotaan kirjan
kertomuksissa, jotka auttavat ymmärtämään, kuinka lapset oppivat matematiikkaa.
Ymmärtämiseen
pyrkivän ja monipuolisen harjoittelun avulla kaikki voivat oppia matematiikan
perusteet. Tässä kirjassa seurataan matematiikan hierarkkista ja loogista
rakennetta, jossa aiemmin opitut taidot mahdollistavat seuraavien asioiden
opettelun. Kun osaamisen pohja on vahva, lapsi pystyy omaksumaan uusia asioita
ja ymmärtämään oppimansa. Kirjan esimerkeissä käytetään paljon konkreettisia välineitä, jotka tukevat ymmärtävää oppimista.
Kirjassa
käsitellään myös opiskelutaitoja, työskentelytapoja ja ongelmanratkaisua sekä tunteiden
vaikutusta oppimiseen, sekä sitä, miten näitäkin osa-alueita voidaan kehittää harjoittelemalla.
Hyvät työskentelytavat ja opiskelutaidot helpottavat oppimista ja toimivat
myöhemmin opiskelu- ja työelämässä. Tunteiden tunnistaminen ja hallitseminen
tukevat lapsen kasvua tasapainoiseksi aikuiseksi.
VINKKI - Jos tehtävä tuntuu lapsesta hankalalta:
- Tarkista, että hän hallitsee sitä edeltävät taidot.
- Jos lapsesi hallitsee edeltävät taidot, mutta ei osaa laskuja, käytä apuna konkreettisia välineitä.
- Jos lapsesi ei hallitse laskuja konkreettisilla välineillä, käytä pienempää lukualuetta.