Leena Hulkko kertoo, miten KIRJOITA OIKEIN - materiaali syntyi.
Laaja-alaisena
erityisopettajana työskennellessäni oli joka vuosi liuta oppilaita, joilla oli
kirjoitusvirheitä kaksoiskonsonanteissa. Eniten virheitä tuli sanoissa, joissa
on kk, pp tai tt; niitähän on sanaa äännettäessä suorastaan mahdotonta kuulla
kahtena. Vasta sitten, kun sana sanotaan tavuittain niin, että ensimmäinen k, p
tai t äännetään selkeästi, molemmat konsonantit kuuluvat. En kannata sanojen
taputtamista tavuiksi, vaan sanan tarkkaa ääntämistä
tavuittain.
Törmäsin jatkuvasti siihen,
että harjoitteluun sopivaa materiaalia ei ollut riittävästi. Niinpä aloin
vähitellen koota sanastoa ja kuvia sopivista harjoitussanoista. Omatekoisilla
kuvakorteilla harjoiteltiinkin oppilaiden kanssa vuosikausia. Totesin
oppilaiden kokevan harjoittelun ”korttipelinä”, siis hauskana! Kun sitten ELLI:n
väki kiinnostui esittelemistäni kuvakorteista, alkoi ideointi sana- ja
kuvakorttien yhdistämisestä. Silloin tajusin, että sanakorttien lisääminen
tekisi harjoituksista entistä monipuolisempia. Sanojen oikeinkirjoituksen
strategian opettamisohjeen olin napannut Jyväskylän yliopiston
erityispedagogiikan lehtorina toimineen Esko Holopaisen luentomateriaalista.
Esko Holopainen suostui pyynnöstäni arvioimaan materiaalini ja hän piti sitä
erinomaisena ja tarpeellisena!
Kun kortit sitten tulivat
painosta, totesin niiden olevan sekä hyvälaatuisia että hauskannäköisiä! Käytin
kuvakortteja monipuolisesti: alkuäänteiden kuunteluun, tavuttamisen arviointiin
ja harjoitteluun sekä sanojen oikeinkirjoitusharjoituksiin. Sana- ja
kuvakorttien yhdistäminen toimi hyvin lukemisen opettelun alkuvaiheessa ja
oikeinkirjoituksen tarkistamisessa.
Materiaali sai varsin hyvän vastaanoton; sille
oli selvästi ollut tarvetta. Kun se sitten sai Luduksen neuropsykologeilta laatuleiman,
antoi se uskoa siihen, että oikealla tiellä ollaan. Minulle oli yllätys, että
neuropsykologitkin olivat kortteja käyttäneet! Kun ensimmäinen painos oli myyty
loppuun, aloin suunnitella jatkoa; myös lausetason harjoitusmateriaalista oli
ollut puutetta. Olin suunnitellut keksiväni aiemman sanaston pohjalta vain
lauseita. Kun sitten sain ELLI:stä työparikseni Oona Mutikaisen, ideoita alkoi
syntyä lisää. Selvisi sekin, että kortteja oli käytetty myös
afasiakuntoutuksessa; ohjeistukseen saatiin Riitta Mönkäreeltä oma osio
afasiakuntoutukseen sopivista harjoitteista.
Yhteistyön ansiosta materiaalista tulikin alkuperäistä suunnitelmaa
monipuolisempi ja hyvä niin! Nythän harjoituksia voi käyttää monenlaisiin
tarpeisiin, ei pelkästään kaksoiskonsonanttien harjoitteluun. Sana- ja
kuvakortit tuovat kivan lisäarvon muutoin jopa tylsiinkin harjoituksiin. Oppilaiden
kysymykseen: ”Pelataanko taas niillä korteilla?” – voi vastata: ”JOO!”
KIRJOITA OIKEIN -materiaali sekä lisämateriaali TAVUT OIKEIN ELLIn kaupassa.
Leena Hulkko
laaja-alaisen erityisopettajan hommissa
vuosina 1980-2015 Varkaudessa ja Kirkkonummella.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti