Sivut

Tietoja tästä blogista

torstai 2. helmikuuta 2017

Tärkeimmät unohtuivat Elliläisten esittelystä: Korppu ja Osmo

Uudessa kuvastossamme esitellään Elliläiset, mutta kaksi puuttuu! Lempiasiakaspalvelijanne, ovikellomme Korppu ja Osmo, eivät saaneet karvaisia naamojaan mukaan esittelyihin. Korjataan tämä törkeä virhe nyt blogissa!

Korppu ja Osmo


Korppu, Senior Customer Manager



Olen kohta 13-vuotias kääpiövillakoira. Olen kouluttanut kaikki ELLIn työntekijät rapsuttamaan itseäni ja noutamaan hyllyn alle jääneen lelun. Itse osaan istua niin nätisti, että mahtuisin varmaan postimerkinkin päälle. Huolehdin, että lauma pysyy koossa ja komennan asiaankuuluvasti jos ei. Tehtävänäni on myös pitää Osmo tiukassa kurissa ja nuhteessa. Tykkään itsestäni, namista, siitä, että saan itse namin ja Osmo ei, huomiosta ja imurin, eli villakoiran luonnollisen vihollisen, jahtaamisesta.

Osmo, Junior Customer Manager


Olen noin kolmevuotias espanjanahmatti. Koulutukseltani olen katukoira ja työskentelin Alicanten kaduilla roskantonkijana ennen kun aloitin ELLIssä loppuvuodesta 2015. ELLIssä vastaan miukumaukumisesta, posteljoonien pelästyttämisestä, pieruista ja toimin esimerkillisenä siesta-ajan esinukkujana. Puhdistan myös lattiat kaikesta syötäväksi kelpaavasta ja välillä kelpaamattomastakin. Tykkään ruoasta, namista, biojäteroskiksesta ja Jennyn eväistä.

torstai 15. joulukuuta 2016

sunnuntai 20. marraskuuta 2016

Puheopetuksen apuvälineet - Maistuuko?

Puheopetuksessa voidaan käyttää myös apuvälineitä, joilla opetetaan kädestä - tai siis kielestä - pitäen, miltä eri äänteet tuntuvat suussa. Kun tunne ärrän pärinästä tai ällän oikeasta ääntämiskohdasta on ensin synnytetty apuvälineellä, samaa tunnetta on helpompi lähteä hakemaan harjoituksissa.

Suun limakalvojen ja lihasten stimuloiminen on tärkeää myös monilla aistiyliherkillä ihmisillä, joilla suun herkkyys voi aiheuttaa rajoitteita syömisessä, juomisessa tai hampaidenpesussa.

 

R-tremulaattori -hammasharja ja kertakäyttökärjet


Suomen kielen R-äänne on vaikea ääntää. R-tremulaattorina toimivan sähköhammasharjan avulla lapselle voi opettaa, miltä oikeanlainen ärrän tärinä tuntuu kielessä. Tässä hammasharjassa kierrosluku on tarpeeksi matala, kun taas monet uudemmat, tehokkaammat mallit ovat tremulaattoreiksi liian vikkeliä. Aseta kertakäyttökärki hammasharjan harjapaikkaan ja laita se lapsen kielen alle.

Harjoituksia saa tehdä vain puheterapeutin ohjeiden mukaan ja aikuisen valvonnassa!

Lisätietoa R-tremulaattoriharjasta ja sen kertakäyttökärjistä voit lukea nettisivuiltamme.

 

 

Toothette oraalimotoriikkatikut


Toothette on uusi tuttavuus valikoimassamme. Itse asiassa meillä ei ollut tietoa koko tikuista ennen kun tuttu puheterapeutti pyysi meitä ottamaan ne valikoimaamme. Mehän kyllä mielellämme otamme vastaan vinkkejä uusista tuotteista!

Nämä vaahtomuovitikkarit ovat erinomaisia apuvälineitä suun limakalvojen stimulointiin. Kostuta vaahtomuovi ja sivele tikulla suuta. Tämä luo limakalvoille tuntemuksia, joihin tottuminen helpottaa syömistä, juomista ja hampaiden pesua. Toothette auttaa myös poskilihasten toiminnan tunnistamisessa ja aktivoinnissa. Se on tärkeää pureskelulle.

Tikulla voidaan myös auttaa lasta paikallistamaan eri äänteiden kohtaa. Kosketa tikulla ylös, alas tai sivuille, ja pyydä käyttäjää viemään kielensä tikun luo. Näin voidaan opetella, missä kielen kärjen tulisi olla R-S-L -äänteissä tai missä kielen kannan tulisi olla K:ta äännettäessä. Samaa harjoitusta voi tehdä toki jäätelötikullakin.
 
Tikun avulla voidaan myös opetella nesteen nielaisemista. Kasta vaahtomuovi pieneen määrään nestettä ja kostuta kieltä. Ota tikku pois suusta ja pyydä lasta nielaisemaan neste. Mehu tai vaikkapa hunaja saattaa olla vettä parempi vaihtoehto harjoitukseen.

 

 

Jäätelötikku-kielilastat


Puunväriset jäätelötikkumme ovat elintarvikelaatua, ja sopivat siten käytettäväksi kielilastoina!


Katso myös: Erityisopetuksessa käytettävät materiaalit 2.0: Puheopetus


Kiitoksemme puheterapeutti Leena Korjus-Julkuselle tämän kirjoituksen tarkistamisesta ja kommentoinnista!

tiistai 11. lokakuuta 2016

Erityisopetuksessa käytettävät materiaalit 2.0 : Puheopetus



Tässä blogissa esittellään ELLIn ratkaisuja puheopetukseen.

Aiemmin ilmestyneitä:

Erityisopetuksessa käytettävät materiaalit 2.0 : Matematiikka
Erityisopetuksessa käytettävät materiaalit 2.0 : Äidinkieli ja S2-opetus


Äänne - sana - vuorovaikutus

 

Puheen ongelmat eivät ole vain pehmeitä tai puuttuvia ärriä tai suhisevia ässiä. Monet artikulaatiohäiriöistä  kärsivät arastelevat usein puhumista ja kuvittelevat, epäselvän puheensa vaikeuttavan vuorovaikutusta toisen kanssa, vaikka näin ei todellisuudessa olisikaan. Suun ja kasvojen lihasten  ja itse äänteiden harjoittelemisen lisäksi puheopetuksessa pitää panostaa myös sanastonhallintaan, puheilmaisuun ja vuorovaikutukseen.

Samoin kuin kirjoittamisen vaikeuksienkin kanssa, puheen vaikeudet on voitu ennen virheellisesti tulkita tyhmyydeksi, mutta se, ettei saa ajatuksiaan sanotuksi ei tarkoita, ettei ajatuksia olisi! Mitä aikaisemmin puheopetus aloitetaan, sitä helpommalla päästään - mikä ei tietenkään tarkoita, ettei siitä olisi vanhemmallakin iällä hyötyä!



R-S-L-K - siinäpä vaikeimmat äänteet


Tärinävuoren sankarit


Sankarihiiret Hekku ja Huuko seikkailevat läpi artikulaatioharjoitusten! KM Sarianna Tammilehdon Tärinävuoren sankareissa perehdytään artikulaatio-opetuksen teorian perusteisiin ja opettajakohtaisesti kopioitavassa osassa harjoitellaan R, S, L ja K-kirjaimia äänne-, sana- ja lausetasoilla. Kirjan tekstejä voi käyttää myös yleisesti alkuopetuksessa lukemisen harjoitteluun.

Tärinävuoren sankarit on uudistettu versio aiemmasta, jo loppuunmyydystä Tärinävuoren Aarre -materiaalista. Tärinävuoren sankareihin on lisätty harjoituksia K-kirjaimen ääntämisestä ja teoriaosuus on päivitetty. Tärinävuoren sankareissa on myös valmiita viestipohjia huoltajien kanssa käytävään keskusteluun seka pieni, kuvitettu artikulaatiotesti. Kirjan suunnittelussa on myös huomioitu kotiläksyjen antaminen: jokaiseen kokonaisuuteen liittyy useita harjoituksia, joista on helppo valita itsenäiseen harjoitteluun sopivia tehtäviä.

Lue lisää Tärinävuoren sankareista.




 

 

Herra R ja kissa D tärinän jäljillä

Herra R ja kissa D tärinän jäljillä on koulun tai päiväkodin erityisopettajan käyttöön tarkoitettu kopioitava materiaali. Materiaalin harjoituksia kopioidaan r-äännettä harjoittelevalle lapselle kotiharjoituksiksi. Lapsen kotona oleva aikuinen sitoutuu tekemään r-harjoituksia lapsen kanssa, ja lasta motivoidaan tehtävien lopuksi tehtävämonisteissa olevilla väritys- ja piirrustustehtävillä.



Pupupeli


Puput piilossa -pelikansio on innostava tapa harjoitella mm. sanoja, äänteitä, nimeämistä tai kerrontaa. Puput piilossa -pelikansio on tavallaan käänteinen versio perinteisestä muistipelistä, sillä parien sijasta haetaan omaan pelialustaan sopivia pupuja. Söpöt pupukortit on aseteltu pelikansioon tehtäväkorttien taakse. Suorittaessaan kortin tehtävän pelaaja pääsee kurkistamaan kortin takana olevan pupun kaulassa olevaa rusettia. Jos rusetin väri on sama kuin pelaajan pelilaudan reunukset, pelaaja saa kortin pelilaudalleen.

Pupupeliin julkaistut R-S-L -kuvasanakortit ja kirjainkortit on tehty nimenomaan puheopetukseen. Lue lisää Pupupelistä täältä.

 

 

Ellin kortit


Ellin kortit ovat monikäyttöiset kuvakortit puheen, kielen ja kirjoittamisen harjoitteluun. Korteilla voi harjoitella mm. nimeämistä sekä alku- ja loppuäänteiden tunnistamista. Lisää vinkkejä Ellin korttien ja muiden kuvakorttien käyttöön voit lukea täältä. Ellin korttisarja perustuu Kirsti Remeksen artikulaatiotestiin. Jokunen kuva päivitettiin uudessa korttisarjassa, esimerkiksi kelkka ja tupakkapiippu vaihtuivat nykylapsille toivottavasti tutumpiin pulkkaan ja savupiippun.

Ellin kortit ovat saatavilla verkkokaupassamme.

 

 

 

Artikulaatiopelikortit

 

Artikulaatiopelikorteissa harjoitellaan R-, S- ja L- äänteitä 120 kuvasanakortin voimin. Korteilla voi pelata erilaisia pelejä, joissa harjoitellaan äänteitä, sanastoa ja lukemista.

Artikulaatiopelikortit ovat saatavilla verkkokaupassamme.


 

 

Suujumppapelit - puhku ja puhalla, ilmeile ja virnuile


Suujumpassa harjoitetaan hyvän artikulaation kannalta tärkeitä suun ja kasvojen lihaksia. Kuten kaikessa lihasten harjoittelussa, toistot ovat tärkeitä, mutta lapset eivät oikein jaksa innostua pelkästä monotonisesta pumppaamisesta. Suujumppapeleillä naaman vääntelystä saadaan hauskaa, ja myös ne lapset, jotka eivät tarvitse suujumppaa saadaan mukaan. Tällöin suujumppa voidaan ottaa osaksi koko ryhmän toimintaa, ja ei-aina-niin-mukavat harjoitukset muuttuvat yhteiseksi irvistelyleikiksi.

 

 

Myotopia


Myotopian pelien monipuoliset harjoitukset ovat juuri niitä perinteisiä, puuduttavia, mutta ehdottoman tärkeitä suujumppia sekä puhallus- ja imemisharjoituksia, joita sekä lapset että ohjaajat väsyvät tekemään. Pelillistämisellä harjoituksiin on saatu uutta potkua, kun lapset pääsevät oheistoimintana hyppyyttämään sammakkoa pitkin lummelampea tai onkimaan kaloja akvaariosta.

Peleistä monet ovat kehittäviä myös lapsille, jotka eivät tarvitse suujumppaa: paketissa on myös paljon kielellisten taitojen vahvistamiseen sopivia pelejä ja esimerkiksi sateenkaarikalaa tai käärmeen nahkaa koristeltaessa voidaan harjoitella muotoja, värejä ja jaksottamista.

Tutustu Myotopiaan ja sen suomenkielisiin ohjeisiin verkkokaupassamme.

 


MimiQ - pelikortit


MimiQ on hauska suujumppapeli jossa pelaajat pyytävät vuorollaan toisiltaan suujumppakortteja tekemällä tarvitsemansa kortin suujumppaliikkeen. Peli on kuin motorinen Alias! Ensimmäisenä kolme samanlaista korttia kerännyt voittaa!

MimiQ -pelikortit ovat saatavilla verkkokaupassamme.

 

 

Articula ja Mimic -huuliokuvat


Articula ja Mimic -huuliokuvakortit toimivat mallina artikulaatiossa tarvittavien suun lihasten vahvistamassa jumpassa. Mimic-korttien piirrokset ovat yksinkertaisia ja sopivat hyvin pienille lapsille, Articula-korttien muotokieli vetoaa enemmän varhaisteineihin ja nuoriin. Mimicin peliohjeissa on vinkkejä harjoittelun monipuolistamiseen.

Articula- ja Mimic -huuliokuvakortit ovat saatavilla verkkokaupassamme.

 

 

 

Vuorovaikutus

 

 

Kili - Kieli ja liikunta

Kehollisuus on tärkeä osa ilmaisua ja hahmottamista. Kilissä kartoitetaan ja harjoitetaan kielellisistä vaikeuksista kärsiviä lapsia ääntä ja liikettä yhdistävillä harjoituksilla. Harjoitukset, kuten pallopiiri, junaleikki tai rakennustyömaa, sopivat kaikille lapsille. Niitä voi käyttää myös tuntoaistin häiriöistä kärsivien lasten kanssa. Harjoituksissa käytetään oman kehon ja äänen lisäksi korttimateriaaleja ja Kili-kansioon sisältyviä, joko CD:nä tai USB-muistitikulla saatavana olevia, ääniraitoja.

Kili - Kieli ja liikunta on saatavilla verkkokaupassamme.


 

Kuttu - Kuvin tuettu leikki & Kuttu2

 

Kutussa harjoitellaan leikkimistä ja kaikkea mikä leikkiin kuuluu: annetaan mielikuvituksen lentää ja kerrotaan tarinoita, mietitään, mitä omalle leikkihahmolle tapahtuu seuraavaksi ja kuinka muiden leikkijöiden toimet vaikuttavat siihen. Kutussa leikitään pahvisilla eri ympäristöjä kuvaavilla pelialustoilla. Lelujen sijasta käytetään laminoituja piirroskuvia, jotka eivät vedä liikaa huomiota itseensä, vaan keskittyminen säilyy tekemisessä. Leikki on strukturoitua: ensin luodaan omat leikkihahmot, jotka myöhemmillä leikkikerroilla seikkailevat eri leikkialustoilla tehden kullekin leikkialustalle ominaisia asioita: Ravintolassa tilataan ja syödään ruokaa, maatilalla hoidetaan eläimiä, autokorjaamossa korjataan autoja ja urheilukentällä järjestetään keppihevosille estekisat.

Alkuperäinen Kuttu aloittaa leikin ja syksyllä 2016 ilmestynyy jatko-osa Kuttu2 sisältää lisää leikkialustoja ja leikkihahmoja.

Kuttu - Kuvin tuettu leikki ja Kuttu2-lisämateriaali saatavilla verkkokaupassamme.

  






keskiviikko 10. elokuuta 2016

Ellin opettavaiset muistipelit ja palapelit

Melko usein meiltä kysellään muistipelejä ja palapelejä. Meillä ei ole näitä tuotteita juurikaan valikoimassa, ihan jo siitä syystä, että niitä saa paljon muualtakin, lähtien maitomarketeista. Meillä on kuitenkin tuotteita, joita voi käyttää kuten muistipeliä! Tässä muutama sellainen tuote listattuna:


Whale twins


Astetta haastavampi muistipeli, jonka jokaisessa kortissa on kaksi värikästä valasta: juju on löytää ne kaksi korttia, joiden valaissa on sama väriyhdistelmä






What do we do

Tässä pelissä tavoitteena on yhdistää kaksi erilaista kuvaa, joissa lapset tekevät samaa asiaa: syövät, soittavat,  lukevat... Peliä voidaan pelata joko yhdistämällä kortteja kuvapuoli ylöspäin tai kuvapuoli alaspäin, jolloin peli toimii haastavana muistipelinä.





Cause and effect


Tässä pelissä yhdistellään vihreäreunaisia syy-kortteja punareunaisiin seuraus-kortteihin. Kääntämällä kortit kuvapuoli alaspäin pelistä saadaan muistipeli. Muistipeliä voi helpottaa erottelemalla vihreäreunaiset ja punareunaiset kortit toisiinsa, tai vaikeuttaa sekoittamalla ne kaikki keskenään.






Kirjoita Oikein -kaksoiskonsonanttimateriaali



Asettele toisiaan vastaavat kuva- ja sanakortit pöydälle takapuoli ylöspäin. Jokainen pelaaja kääntää vuorollaan kaksi korttia. Jos niissä on sama kuva ja sana, pelaaja saa parin. Voit myös jaotella kortit kahteen osioon, kuvat toiseen ja sanat toiseen, jolloin peli helpottuu hiukan. 



Twinfit-kortit

 


Twinfiteissä kahta korttia yhdistää aina sama teema. Asettele kortit pöydälle kuvapuoli alaspäin. Jokainen pelaaja kääntää vuorollaan kaksi korttia, ja jos kortit kuuluvat yhteen, pelaaja saa pitää parin. Korttien teemat ovat: Ensin/sitten (Sequenza), väline ja käyttötarkoitus (Instrumenta), tilanne ja ajatus (Idea), sama verbi kahdessa eri tilanteessa (Verba), sama käyttötarkoitus (Funktiona), henkilön ja paikan yhdistäminen (Loca), syy ja seuraus (Causa), samanlainen/erilainen (Varia) ja vastakohdat (Contraria).



Yhteinen tekijä -korttipeli Waterproof

 



Kaikissa korteissa on elollinen ja eloton esine, joiden sijainti suhteessa toisiinsa vaihtelee. Parin voivat muodostaa kortit, joissa on sama olento tai esine, tai kortit, joissa on sama sijainti - jokaiseen peliin voidaan sopia uudet säännöt!



Boni-ketun eläinkortit

 



Korttipakassa on kymmenen eri eläintä, kuvattuna kahdella eri tavalla. Muistipelissä eläin yhdistetään jälkeään tai ravintoaan kuvaavaan korttiin.



Opin luonnosta -kortit

 



Opin luonnossa -korttipakat jakautuvat kolmeen eri teemaan: metsä, kaupunki sekä järvi ja meri. Pelissä on 40 luontoaiheista kuvakorttia ja vastaavat tekstikortit. Muistipelissä kuva- ja tekstikortit yhdistetään toisiinsa. Voit taas helpottaa peliä lajittelemalla kuva- ja tekstikortit omiin osioihinsa.



Palapelit


Valikoimassamme on kaksi perinteistä palapeliä: Matikkaluotsin välineisiin kuuluva, Korpun ja kissavainaamme Kallen tähdittämä Matikkapalapeli, sekä iso Vuodenajat-palapelisetti; 4 palapeliä, joiden palamäärä kasvaa keväästä talvea kohti mentäessä.



torstai 4. elokuuta 2016

Erityisopetuksessa käytettävät materiaalit 2.0 : Äidinkieli ja S2-opetus

Tämä kirjoitus on päivitys ELLIN oppimisblogissa aiemmin ilmestyneeseen Erityispedagogiikassa käytettävät välineet -kirjoitukseen. Olemme suositelleet kirjoitusta etukäteislukemiseksi ELLIssä vieraileville opiskelijoille. Tätä kirjoitusta päivitetään, kun valikoimassamme tapahtuu muutoksia.

Lue täältä matikan erityisopetuksen materiaaleista.
Lue täältä puheopetuksen materiaaleista.


Äidinkielen osaaminen on avain lähes kaikkeen oppimiseen. Oppikirjan lukeminen ja tiedon hakeminen vaikeutuvat turhaan, kun kieli ei taivu tai sanat eivät riitä. Kysymykseen vastaa väärin jos ei ymmärrä, mitä todella kysytään. Toisaalta oikea vastaus oikeaan kysymykseenkään ei auta, jos sitä ei saa ilmaistuksi.

Äidinkielen osaaminen rinnastetaan joskus virheellisesti älykkyyteen. Etenkin nettikeskusteluissa on helppoa vähätellä toisen kirjoittajan argumentteja tämän kieliopin osaamisen perusteella - "ei se osaa edes yhdyssanoja kirjoittaa!". Tämä on mielestämme väärin, ja toivomme, että te opettajatkin rohkaisette oppilaitanne ilmaisemaan itseään suomen kielen osaamisen tasosta riippumatta. Vaikka emme missään nimessä kannusta ketään hylkäämään oikeakielisyyttä, on myös tärkeää, että se ei ole oppimisen mitta. Jos kirjoittaminen ei suju, oppimastaan voi kertoa puhumalla ääneen.

Koska monet tässä kirjoituksessa listatut materiaalit sopivat erinomaisesti myös S2-opetukseen, aiheisiin on lisättynä lopuksi kursiivilla S2-info. Tässä osiossa saat lisätietoa materiaalin käytöstä S2-opetuksessa. Monet materiaalit sopivat toki myös sellaisenaan S2-opetukseen.

Irja Nikkisen ja Jenni Lindforsin kopioitavien materiaalien sarja alakouluun


Erityisopettaja Irja Nikkinen ja kuvittaja Jenni Lindfors ovat tehneet koko alakoulun kattavan opettajakohtaisesti kopioitavien materiaalien sarjan. Kaikista sarjan materiaaleissa on sekä ylös- että alaspäin eriyttävää materiaalia ja ne sopivat erinomaisesti myös S2-käyttöön.

Raparperin alla



Esi- ja 1-luokille suunnattu Raparperin alla johdattelee valmistavien harjoitusten kautta lukutaidottoman kirjoittamisen maailmaan. Kirja on jaettu neljään osioon:

 

Myyrä - hahmottaminen ja hienomotoriikka

Esimerkkejä harjoituksista: Jatka kuviota, etsi samanlainen, yhdistä parit, piirrä mallista, etsi saman muotoinen, etsi reitti, yhdistä luvut pienimmästä suurimpaan, substantiivit ja yläkäsitteet, vasen ja oikea, jatka sarjaa.


Sisilisko - kielelliset valmiudet
Esimerkkejä harjoituksista: Riimiparit, etsi sama kirjain, lajittele kirjaimet ja numerot, lue sanoja (yhdistetty kuvaan)

Siili - äänteistä kirjaimiin
Esimerkkejä harjoituksista: Kirjaimet ja äänteet, tunnista sama sana, kirjaimen tunnistaminen sanasta, alkukirjain. HUOM! Lataa uusia OPS 2016 mallikirjaimia vastaavat korjaussivut nettisivultamme!

Sammakko - tavuista sanoihin
Esimerkkejä harjoituksista: Valitse alkutavu, tavuta sana, kirjoita sana, valitse oikea sana, kaksoiskonsonantit, yhdyssanat

Jokaisessa osiossa on myös mukana itsearviointipohja, jossa oppilas arvioi opiskelutaitojaan.

Tästä näet Raparperin alla materiaalin mallisivut. Tyyppikirjainten muuttumisen vuoksi uudistetut Raparperin alla -sivut voit ladata täältä.

Jos etsit suomenkielen ja kirjoittamisen harjoituksia teini-ikäisille tai vanhemmille maahanmuuttajille, Raparperin alla voi tuntua eläinhahmoineen liian lapselliselta. Silloin kannattaa tutustua esimerkiksi seuraaviin teini-ikäisille ja aikuisille alkeistason suomen oppijoille suunnattuihin materiaaleihin: Aasta se alkaa, MOI!, Taitava kynä, Sanotaan se suomeksiAamu (vihreä, aikuisille), Aamu (sininen)Aamu (punainen).


Kaarnalaivassa



2-3-luokkia varten tehty Kaarnalaivassa on suunniteltu siten, että jokaisen tehtäväkokonaisuuden tekemiseen menee yksi tunti. Kaarnalaivassa on kolme osiota:

Siilin kaarnalaivassa tutustutaan neljän tyyppisiin teksteihin; kertomuksiin, satuihin, tietoteksteihin ja runoihin. Jokaiseen tekstiin sisältyy pisteytetty luetun ymmärtämisen tehtävä, ohjattu tarinan kirjoittamisen harjoitus sekä luova tarinan kirjoittamisen harjoitus. Tekstit ovat tunnettujen lasten ja nuorten kirjailijoiden käsialaa.

Sammakon kaarnalaivassa käydään läpi 2-3 luokkien keskeisiä kielitiedon sisältöjä. Mukana mm. sanaluokat, lause/virke, ng-äänne, kaksoiskonsonantit, vokaalivaihtelu, aakkostaminen ja  vuorosanaviivan käyttö. Mukana on myös tekstejä ja pidempiä kirjoitustehtäviä.

Myyrän kaarnalaivassa opetellaan näppäintaitoja - kymmensormijärjestelmä on tulevaisuudessa yhtä tärkeä kuin käsialakin! Osio alkaa pikaohjeella opettajalle, jonka jälkeen keskitytään käsien asentoon ja näppäimistön sormialueisiin. Kun oppilas on suorittanut 18 näppäinharjoitusta kotitreeneineen, kirja päättyy oppilaille annettaviin Kirjoittajan diplomeihin.



Jos etsit suomenkielen ja kirjoittamisen harjoituksia teini-ikäisille tai vanhemmille maahanmuuttajille, Kaarnalaivassa voi tuntua eläinhahmoineen liian lapselliselta. Silloin kannattaa tutustua esimerkiksi seuraaviin teini-ikäisille ja aikuisille perustason suomen oppijoille suunnattuihin materiaaleihin: Lukumatka jatkuu, Aamu (keltainen).


Pappatunturilla



Sarjan päättää 4-6-luokille soveltuva Pappatunturilla tuo tekstien ja kielitiedon rinnalle tiedonhankintaan ja mediaan keskittyvät kokonaisuudet. Pappatunturilla jakautuu viiteen osaan:

Lukuintoa sisältää samanlaisia tekstiharjoituksia kuin edellä Siilin kaarnalaivassa. Teemoina ovat Hui kauhistus, Naurun remakka ja Harrastamme. Jokaisen osioon kuuluu tekstin lisäksi luetun ymmärtämisen tehtävä sekä kirjoitusharjoituksia.

Tietoa etsimässä tutustuttaa tiedonhakuun älylaitteilla luettavilla QR-koodeilla ja selaimella. Koodi ja linkki vievät tarvittavat tiedot tarjoavalle nettisivulle, jonka perusteella oppilaiden tulee vastata esitettyihin kysymyksiin. Tietotekstien aihepiirit mukailevat ympäristö- ja luonnontiedon 4–6-luokkien opetussuunnitelman sisältöjä ja ne ovat: Pihan ja pientareen kasvit, maatilan eläimet ja linnut.

Kielitiedon kiemuroissa harjoitellaan mm. diftongeja, äänteen pituutta, yhdyssanoja, yhdysmerkkiä, synonyymeja, päälauseita ja sivulauseita, lauseenjäseniä, verbien persoona- ja aikamuotoja sekä sanaluokkia.

Lisäksi materiaalissa tutustutaan mainoksiin ja blogeihin. Lopuksi kirjassa on erilaisia lukuharjoittelupohjia, joita oppilas pääsee täyttämään luettuaan ääneen 10 minuuttia.


Pappatunturilla-materiaalin tekstit ovat Suomen eturivin nuortenkirjailijoiden käsialaa, joten se sopii erinomaisesti teini-ikäisille ja aikuisillekin maahanmuuttajille.


Kirjoita oikein - kaksoiskonsonantit





Kirjoita oikein on laaja-alaisen erityisopettaja Leena Hulkon alun perin vuonna 2012 Ellille ideoima korttisarja, jossa kaksoiskonsonanttien kirjoittamista harjoitellaan erillisten kuva- ja sanakorttien avulla. Keväällä 2016 ilmestyneessä uudessa painoksessa on 110 kuva- ja sanakortin lisäksi mukana myös 48 sivuinen ohjevihko, jossa käydään läpi erilaisia käyttötapoja materiaalille, muun muassa kirjoittamisen ja sanaston harjoitteluun sekä afasiakuntoutukseen. Vihkoon on lisäksi tehty kopioitavaa materiaalia, jossa on korttien sanastoa sisältäviä esimerkkilauseita ja -tarinoita, sekä täytelauseita ja yhdyssanaharjoituksia.

S2-opetuksessa kaksoiskonsonanttien osaaminen on tärkeää, joten materiaali on erittäin sopiva S2-opetukseen. Opiskelun alussa kuva- ja sanakortteja voidaan käyttää sanaston harjoitteluun esimerkiksi yhdistämällä kuvakortti ja siihen liittyvä sana toisiinsa. Ohjevihkon lause- ja tarinamonisteissa on myös kiinnitetty huomiota siihen, että lauseet olisivat paitsi loogisia, myös informatiivisia. Niitä voi siis hyvin käyttää luku-, sanelu- ja käännösharjoituksina, vaikka kaksoiskonsonantit eivät olisikaan vielä ajankohtaisia.

Lue lisää Kirjoita oikein -materiaalin synnystä täältä.



Sakset käteen -verbitaivutusmateriaali


Tämä materiaali on tehty ensisijaisesti S2-käyttöön! Toki siitä on iloa kaikille suomenkielen verbejä taivuttaville.

Suomen kielen verbit eivät ole helppoja suomea äidinkielenään puhuvallekaan: persoona- ja aikamuotojen lisäksi pitää huomioida mm. sanan vokaaliharmonia ja verbityyppi. Miksi pestä taipuu pesen tai kerätä taipuu kerään? Puhumattakaan käsky-, kielto ja kysymyslauseista!




Sakset käteen -materiaalissa opetellaan suomenkielen verbien kommerverkkejä saksien ja erilaisten korttien kanssa. Ohjevihkon monisteissa on 60 yleistä suomenkielen verbiä perusmuodossa. Monisteista on kaksi versiota: helpompi, joissa kohta, jossa verbi taipuu on merkitty lihavoinnilla ja sen vokaaliharmonia värein, sekä vaikeampi, jossa verbin taipumiskohtaa ja vokaaliharmoniaa ei ole merkitty.

Verbin taivutus alkaa verbin perusmuodon leikkaamisesta. Sen jälkeen käytetään persoonapronominikortteja (liilat kortit), persoonapäätekortteja (ruskeat kortit) sekä lisäkortteja (oranssi) halutun verbimuodon saavuttamiseen. Kieltoverbit rakennetaan pinkeillä korteilla, kysymys- ja käskylauseet sinisillä. Nominit ja advebit ovat vihreissä korteissa.




Materiaalin ohjevihko sisältää verbimonisteiden lisäksi suomenkielen verbien taivutuksen teoriaa (mm.
vokaaliharmoniasta ja 6 eri verbityypistä, joista voit lukea lisää tästä), ehdotuksen tuntisuunnitelmasta, toimintaohjeet erilaisiin harjoituksiin, kaikki 60 verbiä käännettynä 12 yleisimmälle maahanmuuttajakielelle, kopioitavia tehtäviä ja neljä värillistä tilannekuvaa, joissa kaikki verbit esiintyvät.

Tekijä Aivi Hämäläinen kertoo lisää Sakset käteen -materiaalista täällä.


Päivitämme tätä kirjoitusta valikoimamme muuttuessa