Onni tehtävien tarkoituksena on opettaa oppilaalle paitsi
lajittelua, samanlaisen etsimistä, sarjoittamista ja värien tunnistamista, myös
työskentelytaitoja. Aluksi tavoitteena on, että oppilas oppii istumaan hetken paikoillaan
ja tekemään tehtävän alusta loppuun. Myöhemmin tavoitteena on, että oppilas
tekee useamman tehtävän mahdollisimman itsenäisesti ja oppii pyytämään
tarvittaessa apua. Tehtävät on suunniteltu siten, että oppilaan on helppo
ymmärtää mitä häneltä tehtävässä odotetaan, mitä tehtävässä pitää tehdä, miten
tehtävä aloitetaan ja miten se tehdään valmiiksi, jolloin työskentely on loppu.
ONNI opettaa työskentelytaitoja
Työskentelytaitoja opetellessa kannattaa ensin tehdä vain yhtä
yksinkertaista tehtävää yhdessä oppilaan kanssa. Jos tehtävätauluissa ovat
tarranauhat, tehtäviä voi tehdä lattialla, sohvalla, pöydällä, oppilaan
kannalta mielekkäällä paikalla. Aluksi on hyvä näyttää oppilaalle, miten
kuvakortteja laitetaan kuvapohjaan. Anna seuraavaksi tehtäväkortti oppilaalle
ja pyydä häntä laittamaan itse kortti paikalleen tai osoittamaan sormellaan,
mihin kortti kuuluu.
Kun työskentelytaitoja harjoitellaan, voi käyttää alusta
lähtien ”ensin” ja ”sitten” toiminnanohjauskortteja. Ensin-korttiin laitetaan
kuva suoritettavasta tehtävästä ja sitten- korttiin lisätään oppilaalle
palkkiona toimiva tekeminen tai esimerkiksi kuva mieleisestä lelusta. Jos
työskentelytaidot ovat huonot, oppilas oppii luottamaan siihen, että kun tehtävä
on tehty loppuun, niin luvassa on mieleistä tekemistä. Päämääränä on, että
tehtävien tekemisestä tulisi myös mieleistä, motivoivaa ja palkitsevaa
työskentelyä!
Kun oppilas on ymmärtänyt tehtävien tekemisen idean,
tehtäviä voi antaa kerralla useampia. Toimiva systeemi on, että yksittäinen
tehtävä laitetaan laatikkoon. Laatikot sijoitetaan luokassa siten, että oppilas
voi mahdollisimman itsenäisesti ottaa vuorossa olevan tehtävälaatikon
pöydälleen.
Oppilaan oma työskentelyjärjestys
Tukea työskentelyyn saa työskentelyjärjestyksellä.
Laatikoiden reunaan laitetaan erivärisiä kuvia tai kuvioita. Samat kuvat tai
kuviot sijoitetaan työpöydän kanteen tarranauhaan. Oppilas irrottaa työpöydältä
ensimmäisen kuvan ja ottaa samalla kuviolla varustetun laatikon itselleen
tehtäväksi. Kun laatikon tehtävä on valmis, se siirretään sivuun ja oppilas
ottaa työpöydältään uuden kuvan ja hakee uuden laatikon. Kun kaikki
työjärjestyksen tehtävät on tehty, työskentely on loppu ja oppilas saa valita
mieleistä tekemistä.
Kyllä ja ei - Oppilaat, joille tarranauhoilla työskentely on liian vaativaa
Jos kuvakortin asettaminen tehtävätauluun on oppilaalle motorisesti
liian haastavaa, Onni tehtäviä voi käyttää kyllä- ja ei-vastausten opetteluun.
Oppilaalle näytetään kuvakorttia ja kysytään, missä kuvan paikka on.
Kuvapohjasta näytetään kuvia vuorotellen vaaka- tai pystysuuntaan ja pyydetään
oppilasta näyttämään kuvan paikka oppilaan käyttämin kyllä- tai ei-merkein.
Kaikkia Onni tehtäviä voidaan käyttää kyllä ja ei -vastausten opetteluun.
ONNI oikean ja vasemman opettelussa
Oikean ja vasemman puolen ymmärtäminen voi olla haastavaa ja
Onni tehtäviä voi käyttää taidon opetteluun ja vahvistamiseen. Onni tehtävät 1
aloittelijalle -tehtävistä löytyy ETSI SAMANLAINEN tehtävät, jotka sopivat
mainiosti taidon harjoitteluun. Kuvataulu laitetaan valkotaululle magneetilla.
Kuvakortti laitetaan kuvataulun ylä- tai alapuolelle, vasemmalle tai oikealle.
Tavoitteena on, että oppilas kertoo ilmein tai elein, kuvin, viittomin tai
sanoin mihin suuntaan korttia on siirrettävä, että se saadaan oikealle
paikalle. Mitä taitavammaksi oppilaat tulevat sitä haastavampaa ETSI
SAMANLAINEN- tehtävää voidaan käyttää. Kun taito on hyvin jo hallussa, oppilaat
voivat tehdä tehtävää myös yhdessä, ilman aikuisen apua.
ONNI ja kommunikaatiotaidot
Onni-tehtävien tekemisen voi helposti yhdistää
kommunikaatiotaitojen opettamiseen. Onni-tehtävissä olevat kuvat voi etsiä
oppilaan kommunikointikansiosta, sähkösanomaohjelmasta tai opetella yhdessä
viittomat.
Yksittäisen kuvakortin kuvan etsiminen esimerkiksi
kommunikointikansiosta antaa mahdollisuuden tärkeään mallittamiseen. Esimerkiksi
tehtävässä LAJITTELE (1/4), oppilasta voi pyytää antamaan ensimmäiseksi kissa-
kortin, jolloin aikuinen mallittaa pyyntöä kansiota käyttäen. Tehtävässä on
myös eri värisiä lintuja, joiden avulla voi opetella värejä: anna ensin sininen
lintu jne.
Tehtävät voi myös purkaa samalla tekniikalla. Esimerkkinä
tehtävässä LAJITTELE ISOT JA PIENET (1/3) pyydä oppilasta antamaan ensiksi iso
jääkarhu ja sitten pieni kissa jne.
Tehtävä LAJITTELE OIKEIN (1/5) soveltuu myös
hyvin kommunikaatiotaitojen opetteluun. Etsitään oppilaan kanssa hänen
kommunikointimenetelmäänsä käyttäen banaani ja mietitään minkä värinen se on.
Lopuksi voidaan vielä pohtia, pitääkö oppilas banaanista, mistä banaanin voi
ostaa ja onko se hedelmä vai karkki, oppilaan taitojen mukaisesti.
Iloisia oppimisen hetkiä Onni tehtävien seurassa!
Anne
ONNI oppimateriaali ELLIN verkkokaupassa:
ONNI tehtävät 1-3 salkussa
ONNI tehtävät 1 aloittelijalle
ONNI tehtävät 2 harjoittelijalle
ONNI tehtävät 3 taitajalle
ONNI oppimateriaali ELLIN verkkokaupassa:
ONNI tehtävät 1-3 salkussa
ONNI tehtävät 1 aloittelijalle
ONNI tehtävät 2 harjoittelijalle
ONNI tehtävät 3 taitajalle