Sivut

Tietoja tästä blogista

keskiviikko 1. kesäkuuta 2016

Pupupelikansion käyttötavat: kerro omasi!

Pupupelikansio, tuttavallisemmin Pupupeli, toimii kuten vanha klassikko Kalapeli.
Pelin tyypillisin käyttötapa on ns. käänteinen muistipeli, jossa puput piilotetaan haluttujen korttien taakse pelikansioon siten, että vain niiden korvat näkyvät. Suorittamalla korttiin liittyvän tehtävän (esimerkiksi kortin kuvan nimeäminen tai sanan lukeminen) pelaaja pääsee kurkistamaan tehtäväkortin taakse. Jos pupun rusetti on saman värinen kuin pelaajan pelilaudan reunukset, pelaaja saa pupun pelilautaansa.


Käyttöä ei kuitenkaan kannata rajoittaa vain tähän. Kokeneet pupupelailijat kertovat käyttävänsä peliä lukemattomilla tavoilla. Jotta Pupupelin riemut kuuluisivat muuallakin kuin käyttäjien viidakkorummussa, kokoamme tässä blogikirjoituksessa Pupupelin erilaisia käyttötapoja. Jotkut käyttötavat sopivat kaikille korttisarjoille, mutta osa riippuu valitusta korttisarjasta.
Päivitämme tätä kirjoitusta aina uusien korttisarjojen ilmestyessä. Toivomme myös, että jaat alla kommenteissa ne käyttötavat, joita itse käytät ja jotka puuttuvat vielä kirjoituksesta. Otamme myös mielellämme vastaan ideoita ja toiveita tulevista korttisarjoista! 
 
Pupupeliä voi pelata monilla muilla eri tavoilla käytettävistä korteista riippuen:


Kaikki korttisarjat


Löydä kortti: Kortit asetetaan pupujen eteen. Ohjaaja tai joku ryhmäläisistä valitsee salaa mielessään yhden kortin ja kuvailee sitä: se on punainen, se on ylärivissä, se on kansion keskimmäisessä osiossa, se on värikäs, siinä on vain tekstiä, jne. Muut yrittävät arvata mitä korttia tarkoitetaan. Ensimmäisenä oikein arvannut saa pupun itselleen. Tätä peliä voidaan pelata myös siten, että yksi pelaaja valitsee mielessään kortin, ja muut pelaajat kysyvät samanlaisia kysymyksiä kuin edellä. Kortin valinnut pelaaja vastaa kysymyksiin kyllä tai ei niin kauan kunnes joku arvailijoista arvaa kortin oikein.

Arvaa kortti: Puput asetellaan korttien eteen. Pelaaja valitsee pupun, osoittaa sitä, ja arvaa, mikä kortti pupun takana on, esim. ”Arvaan, että tuon pupun takana on kirjain H”. Jos arvaus osuu oikeaan, pelaaja saa pupun itselleen.
 
Mitä pupun takana on?: Tämä peli on erittäin helppo ja sopii hyvin pelaajille, jotka eivät pysty itse käsittelemään pupuja. Siinä puput asetetaan korttien eteen ja pelaajat kertovat vuorotellen ohjaajalle, minkä pupun taakse he haluavat kurkistaa käyttäen käskyjä kuten: siirry vasemmalle/oikealle/ylöspäin/alaspäin. Suunnan voi myös näyttää sormella osoittamalla. Kun ohjaaja löytää oikean pupun pelaajan ohjeen mukaisesti, ohjaaja paljastaa kortin pupun takaa ja pelaaja saa pupun pelilautaansa. 

Ohjelmoi pupulle reitti: Pelikansiossa voi harjoitella myös ohjelmointia siten, että pelaaja liikuttaa pupua pelikansiossa yksinkertaisilla komentosarjoilla. Askartele pelaajien käyttöön suoria nuolia ja oikealle ja vasemmalle kääntyviä nuolia. Aseta vain pelikortit pelikansioon ja anna jokaiselle pelaajalle lista niistä pelikorteista, jotka heidän pitää "hakea" omalla pupullaan. Puput lähtevät liikkeelle kansion vasemmasta yläkulmasta. Pelaajan tulee liikuttaa pupunsa sovittujen kuvakorttien luokse rakentamalla käännöksiin ja nuoliin perustuva komentosarja. Kun pupu pääsee pelaajalle osoitettuun korttiin, pelaaja saa pupun pelilautaansa.

Kuvasanakortit

Kuvasanakortteja ovat R-S-L-sanat, Substantiivit ja yläkäsitteet 1 ja Substantiivit ja yläkäsitteet 2.




Riimit: Kortit asetetaan pupujen eteen. Pelaajat keksivät omalla vuorollaan korttien sanoista riimejä. Riimit voivat olla myös korttien sanojen synonyymeistä kun käytetään korttien kuvapuolta! Aina riimin keksiessään pelaaja saa kurkata kortin takana olevan pupun rusettia, ja ottaa pelilautaansa sopivan pupun itselleen. Jos pupu ei sovi pelaajan pelilautaan, pitää sitä seuraavaksi tavoittelevan pelaajan keksiä uusi riimi.

Laske tavut: Kortit asetetaan pupujen eteen. Peliin tarvitaan noppa. Pelaajat heittävät noppaa vuorotellen, ja yrittävät löytää kansiosta kortin, jossa olisi nopan silmäluvun verran tavuja. Aina kun pelaaja sanoo sanan jossa on yhtä monta tavua kuin nopan silmäluku, hän saa pupun pelilautaansa. Tehtävä on helpompi, kun käytetään korttien sanapuolta, mutta kuvapuolta käyttäen pelaajat voivat käyttää myös kortin sanan synonyymejä.

Lukumääräkortit




Yhteen- ja vähennyslaskut: Asetetaan kortit pupujen eteen. Lasketaan allekkain olevien taskujen lukumääriä yhteen tai vähentäen. Jos pelaaja laskee kortit yhteen, hän saa ylemmässä taskussa olevan pupun. Vähennyslaskusta pelaaja saa alemmassa taskussa olevan pupun. Tietysti pelaaja saa pupun vain, jos se sopii hänen pelilautaansa, joten useammat pelaajat pääsevät ratkaisemaan tehtäviä.

Arvataan lukuja: Asetetaan puput korttien eteen. Pelaajat osoittavat haluamaansa pupua ja yrittävät arvata sen takana olevan lukumäärän tai lukumäärän ominaisuuden, kuten pariton/parillinen, yli tai alle tietyn luvun, jaollinen kolmella tms. Pelaaja saa kortin edessä olevan pupun, jos arvaus meni oikein.

Kertotaulut: Asetetaan puput korttien eteen ja valitaan numero väliltä 1-10, esimerkiksi 2. Pelaaja osoittaa haluamaansa pupua ja kurkistaa sen takana olevaa korttia. Pelaajan pitää sen jälkeen laskea, paljonko on kortin osoittama lukumäärä kerrottuna alussa valittu numerolla. Esimerkiksi, jos kortin lukumäärä on 5, pelaaja laskee 2 x 5. Pelaaja saa kortin edessä olevan pupun, jos lasku on oikein. Tehtävää voidaan helpottaa käyttämällä kansiosta ylijääneitä kortteja: pelaaja valitsee ylijääneistä korteista laskun muodostamiseen tarvittavat kortit. Huomioi kertolaskujen vaihdannaisuus! Pelaaja voi siis käyttää kertolaskun näyttämiseen viittä korttia, joiden lukumäärä on kaksi, tai kahta korttia, joiden lukumäärä on viisi.
Kuvallisesta konkreetiksi: Anna pelaajille konkreettisia kappaleita. Aseta puput korttien taakse. Saadakseen kurkistaa kortin taakse pelaajan on esitettävä kortin lukumäärä konkreettisilla kappaleilla. Harjoitukseen kannattaa tuoda mukaan myös sanallinen puoli, eli pelaajan on myös sanottava lukumäärä ääneen.
Kuvallisesta symboliseksi: Anna pelaajille paperia ja kynät. Aseta puput korttien taakse. Saadakseen kurkistaa kortin taakse pelaajan on kirjoitettava paperille lukumäärää vastaava numero. Harjoitukseen kannattaa tuoda mukaan myös sanallinen puoli, eli pelaajan on myös sanottava lukumäärä ääneen.

Kirjainkortit




Alkukirjainpeli: Asetetaan kirjainkortit pupujen eteen. Pelaaja saa kurkistaa pupun rusetin väriä sanomalla sanan joka alkaa kirjainkortin kirjaimella. Jos sana on oikein ja pupun rusetti on oikean värinen, pelaaja saa pupun pelilautaansa.
Loppukirjainpeli: Sama kuin edellä, mutta alkukirjaimen sijaan pelaajan on sanottava sana joka loppuu kirjainkortin kirjaimeen.

Pieni vs. iso kirjain: Tässä pelissä pelaajan pitää osata kirjoittaa sama kirjain sekä isona että pienenä kirjaimena. Aseta puput kirjainkorttien taakse siten, että kaikki kirjainkortit ovat käännettynä iso kirjain eteenpäin. Päästäkseen kurkistamaan pupua pelaajan on kirjoitettava sen edessä olevan kirjainkortin kirjain pikkukirjaimena. Pelaa peliä myös toisin päin, eli käännä kaikista kirjainkorteista pienen kirjaimen puoli eteenpäin.
Ohjelmoi sana: Tätä peliä voi pelata kuten aiemmin kaikkien korttien kanssa pelattavaa ohjelmointipeliä. Tee jälleen suoria nuolia sekä oikealle ja vasemmalle kääntyviä nuolia. Pelaajien pitää ohjelmoida esimerkiksi nelikirjaiminen sana nuolien avulla, siten, että pupu käy jokaisessa sanan kirjaimessa.

Piirrä kirjain: Kirjainkortit asetetaan pupujen eteen. Päästäkseen kurkistamaan pupua pelaajan on piirrettävä kortissa oleva kirjain.

Etsi sama kirjain: Kirjainkortit asetetaan pupujen eteen. Pelin ohjaaja piirtää erilliselle paperille jonkin pelissä olevan kirjaimen. Pelaajan on osoitettava korttia, jossa on sama kirjain. 

Tipumatikka-kortit



Sijainti- ja suhdekäsitepeli: Anna pelaajille kahdenlaisia konkreettisia kappaleita, esimerkiksi rakennuspalikoita. Aseta puput sijainti- ja suhdekäsitekorttien taakse. Saadakseen kurkistaa kortin taakse pelaajan on kuvattava sijainti tai suhde kappaleilla.
Kellonaikapeli: Aseta kellonaikakortit pupukorttien eteen. Peliä pelataan kuin lukumääräkorttien yhteen- ja vähennyslaskupeliä. Pelaajien on kerrottava, kuinka monta tuntia ylärivisissä ja alarivissä olevan kellonajan välissä on. 

Substatiivit ja yläkäsitteet 1 & Substantiivit ja yläkäsitteet 2





 

Löydä yläkäsite: Asettele kaikki kortit neljästä eri kategoriasta pupujen eteen pelikansioon. Voit asettaa joko korttien kuva- tai sanapuolen esiin, riippuen harjoituksen tarkoituksesta. Levitä valitsemiesi kategorioiden yläkäsite-kortit näkyville. Pelaajien tehtävänä on yhdistää kuva- tai sanakortti oikeaan kategoriaan. Jos pelaaja yhdistää substantiivin oikeaan kategoriaan, hän saa kurkistaa kortin taakse. Jos takana olevan pupun rusetti vastaa pelaajan pelilaudan reunusten väriä, pelaaja saa pupun pelilautaansa.
  



Pupupelikansio ja korttisarjat ELLIn kaupassa

Pupupelikansio
R-S-L-kuvasanakortit
Kirjainkortit
Lukumääräkortit
Tipumatikka-kortit
Substantiivit ja yläkäsitteet 1
Substantiivit ja yläkäsitteet 2








keskiviikko 11. toukokuuta 2016

Terveisiä kotimaisesta perheyrityksestä!


Keväällä  2016  ELLIssä  juhlitaan  perheyrityksen  5-vuotissynttäreitä,  vaikka  yritys  on  perustettu  jo vuonna 1969. Miten tämä on mahdollista? Juhlia vietetään 12.5. koko päivän ja vielä pitkälle iltaan!

Kaikki alkoi omien ideoiden jakamisesta

Yritys  sai  alkunsa  vuonna  1969,  kun  erityisopettaja  Esko  Palmu  ryhtyi  tarjoamaan  omia  ja  kollegoidensa kehittämiä erityisopetusmateriaaleja suomalaisten koululaisten avuksi. Syntyi Koulun Erityispalvelu Oy, jonka toiminta jatkui Early Learning Oy -nimisenä 1990 -luvulta lähtien. Kun Esko Palmu pitkän uransa jälkeen siirtyi eläkkeelle vuonna 2007, uudeksi omistajaksi tuli Puheterapeuttien Kustannus Oy. Huhtikuussa 2011 oli vuorossa paluu perheyritykseksi, kun päätimme mieheni Jukan kanssa ryhtyä yrittäjiksi.

Rekisteröity nimisuhde

Rakkaalla  lapsella  on  monta  nimeä.  Hankalasti  lausuttava  ”ööli  lööning” oli vuosien varrella muuntunut asiakkaiden suussa kotimaiselta kuulostavaksi lyhenteeksi ”ELLI”, joten vuosi sitten muutimme yrityksen viralliseksi nimeksi ELLI  Early  Learning  Oy.  Viisivuotisen  historiamme  kunniaksi  päätimme  myös  rekisteröidä  suhteemme  ELLI-merkkiin  –  tästä  kertova R-merkki koristaa nyt liikemerkkiämme.


Uusioperhe on kasvanut monella jalkaparilla

Kuvassa oikealla on myymälänhoitajamme Jenny, joka on jo vuoden verran pitänyt ELLIn päivittäiset pyörät  pyörimässä. Minun  sylissäni  ujostelee  virallinen  ovikellomme,  kääpiövillakoira  Korppu  Leijonamieli (kutsumanimi Korppu). Keskellä takana kurkkii Jukka: tuottaja, ”taiteellinen johtaja” ja valokuvaajamme.  Vasemmassa  reunassa  hymyilee  viime  vuoden  lopussa  tuotepäällikkönämme  aloittanut Oona (tyttäreni), sylissään espanjalaisen katukoiran kokemusta tiimiimme tarjoava Osmo.


Tavataan tänäkin vuonna messuilla ja tapahtumissa, Kalasataman myymälässä tai verkkosivuillamme

Outi
toimitusjohtaja, KTM
mummo (since August 2015)

ELLI Early Learning Oy

maanantai 18. huhtikuuta 2016

KIRJOITA OIKEIN -kaksoiskonsonanttimateriaali: Miten tässä näin kävi?

Leena Hulkko kertoo, miten KIRJOITA OIKEIN - materiaali syntyi.
Laaja-alaisena erityisopettajana työskennellessäni oli joka vuosi liuta oppilaita, joilla oli kirjoitusvirheitä kaksoiskonsonanteissa. Eniten virheitä tuli sanoissa, joissa on kk, pp tai tt; niitähän on sanaa äännettäessä suorastaan mahdotonta kuulla kahtena. Vasta sitten, kun sana sanotaan tavuittain niin, että ensimmäinen k, p tai t äännetään selkeästi, molemmat konsonantit kuuluvat. En kannata sanojen taputtamista tavuiksi, vaan sanan tarkkaa ääntämistä tavuittain.


Törmäsin jatkuvasti siihen, että harjoitteluun sopivaa materiaalia ei ollut riittävästi. Niinpä aloin vähitellen koota sanastoa ja kuvia sopivista harjoitussanoista. Omatekoisilla kuvakorteilla harjoiteltiinkin oppilaiden kanssa vuosikausia. Totesin oppilaiden kokevan harjoittelun ”korttipelinä”, siis hauskana! Kun sitten ELLI:n väki kiinnostui esittelemistäni kuvakorteista, alkoi ideointi sana- ja kuvakorttien yhdistämisestä. Silloin tajusin, että sanakorttien lisääminen tekisi harjoituksista entistä monipuolisempia. Sanojen oikeinkirjoituksen strategian opettamisohjeen olin napannut Jyväskylän yliopiston erityispedagogiikan lehtorina toimineen Esko Holopaisen luentomateriaalista. Esko Holopainen suostui pyynnöstäni arvioimaan materiaalini ja hän piti sitä erinomaisena ja tarpeellisena!

Kun kortit sitten tulivat painosta, totesin niiden olevan sekä hyvälaatuisia että hauskannäköisiä! Käytin kuvakortteja monipuolisesti: alkuäänteiden kuunteluun, tavuttamisen arviointiin ja harjoitteluun sekä sanojen oikeinkirjoitusharjoituksiin. Sana- ja kuvakorttien yhdistäminen toimi hyvin lukemisen opettelun alkuvaiheessa ja oikeinkirjoituksen tarkistamisessa.

Materiaali sai varsin hyvän vastaanoton; sille oli selvästi ollut tarvetta. Kun se sitten sai Luduksen neuropsykologeilta laatuleiman, antoi se uskoa siihen, että oikealla tiellä ollaan. Minulle oli yllätys, että neuropsykologitkin olivat kortteja käyttäneet! Kun ensimmäinen painos oli myyty loppuun, aloin suunnitella jatkoa; myös lausetason harjoitusmateriaalista oli ollut puutetta. Olin suunnitellut keksiväni aiemman sanaston pohjalta vain lauseita. Kun sitten sain ELLI:stä työparikseni Oona Mutikaisen, ideoita alkoi syntyä lisää. Selvisi sekin, että kortteja oli käytetty myös afasiakuntoutuksessa; ohjeistukseen saatiin Riitta Mönkäreeltä oma osio afasiakuntoutukseen sopivista harjoitteista.  Yhteistyön ansiosta materiaalista tulikin alkuperäistä suunnitelmaa monipuolisempi ja hyvä niin! Nythän harjoituksia voi käyttää monenlaisiin tarpeisiin, ei pelkästään kaksoiskonsonanttien harjoitteluun. Sana- ja kuvakortit tuovat kivan lisäarvon muutoin jopa tylsiinkin harjoituksiin. Oppilaiden kysymykseen: ”Pelataanko taas niillä korteilla?” – voi vastata: ”JOO!”
KIRJOITA OIKEIN -materiaali sekä lisämateriaali TAVUT OIKEIN ELLIn kaupassa.  

Leena Hulkko

laaja-alaisen erityisopettajan hommissa vuosina 1980-2015 Varkaudessa ja Kirkkonummella.





torstai 6. elokuuta 2015

Oppikirjailija Irja Nikkinen ELLIN oppimisblogin vieraana

Raparperin alla ja Kaarnalaivassa -materiaalien tekijä Irja Nikkinen ELLIN oppimisblogin vieraana:


Kieltä opitaan niin kotona, koulussa kuin vapaa-ajallakin ja vain pieni osa opitusta kohdistuu varsinaiseen koulupäivään. Uusi opetussuunnitelma haastaakin huomioimaan ja rakentamaan kielitietoisuuden kivijalkaa jo koulupolun alusta opetettavien asioiden merkityksellisyydelle. Tämä on hieno lähtökohta ja antaa mahdollisuuksia kaikenlaisille oppijoille. Erilaiset tekstit ja lähestymistavat tarjoavat jokaiselle jotakin. Myös opettajan työtä on syytä helpottaa tässä kohtaa meidän oppikirjailijoiden toimesta. Tarjolla on valmiiksi valittuja erilaisia merkityksellisiä tekstejä ja tekstilajeja monipuolisine tehtävineen ja arviointiosioineen (ks. alempana). 

Kieltä opitaan myös kesälomalla
Merkityksellisyyskokemukset aktivoivat oppijan rohkeasti viestimään ja käyttämään kieltä. Kapea-alaisen, sirpaletiedon sijaan suunnataan kohti laaja-alaista osaamista - monipuolisilla työtavoilla, yksin ja yhdessä oppien. Monilukutaito tuo kulttuurista ulottuvuutta ja mahdollistaa oppimista merkityksiä avaamalla - samalla kulttuurien välinen kynnys madaltuu.

Median käyttöä opetellaan monipuolisesti, mutta turvallisuuden ehdoilla. Näppäintaidot tuovat oman haasteensa median käytön opetteluun. Erilaisia näppäintaitoja harjoitellaan välineen mukaisesti. Kymmensormijärjestelmän opetteleminen tuo vapausasteita esimerkiksi kirjoittamisen motorisiin haasteisiin.
Kaarnalaivassa on näppäintaitoharjoituksia

Vahva peruslukutaito, kirjoitustaito sekä aktiivinen rooli omassa oppijuudessa sekä sen suunnittelussa, toteututuksessa ja arvioinnissa ovat niitä perustavoitteita, joille tulevaisuuden oppimista ja opettamista rakennetaan. Opettajan rooli vahvistuu entisestään enemmänkin oppimisen mahdollistajana kuin perinteisesti ajatellen opettajana.

Se, mihin me erkkaopet olemme jo ammattimme puolesta profiloituneet oppimisen eriyttäjinä, tsemppaajina ja ”super momentsien” luojina tuleekin nyt kaikkien opettavien aikuisten tavoitteeksi - hienoa! On kuitenkin syytä muistaa, että jonkun ”super moment” voi olla aamulla kouluun tuleminen kun se jollekin toiselle voi olla opillisesti vaativa haaste ja siinä onnistuminen. Molemmat ovat kuitenkin yhtä arvokkaita.

Raparperin alla sekä Kaarnalaivassa -materiaalit tukevat uuden opetussuunnitelman mukaisia tavoitteita


Äidinkieli ja kirjallisuus -oppiainetta opiskellaan jatkossa laaja-alaisesti. Tämä mahdollistaa opettajalle rohkeammin erilaisen materiaalin käytön: koulukirjaston tai oman lähikirjaston kirjahylly voikin monelle olla aarreaitta lukutaidon harjaannuttamiseen perinteisen Aapisen tai lukukirjan tilalla tai joku voi innostua lukemaan opettamisesta Kirjoittamalla lukemaan (Trageton)-menetelmällä tietokoneella tai i-Padillä kirjoittaen. 



Raparperin alla -kopioitava äidinkielen materiaali on syntynyt opettajien toivomuksesta. Tässä kirjassa on huomioitu kielellisen tietoisuuden kehitys ja sen tukeminen jo esiopetusvuodesta alkaen. Se soveltuu maniosti eriyttämiseen esi-1-luokille. 

Kirja sisältää seuraavat osiot: Hahmottaminen ja hienomotoriikka, Kielelliset valmiudet, Äänteistä kirjaimiin ja Tavuista sanoihin. Esiopettajat - ottakaa omaksenne! 




Kaarnalaivassa -materiaali on suunniteltu palvelemaan sekä oppimisen että opettamisen erilaisia tarpeita. Tämä kopioitava materiaali sisältää tehtäväkokonaisuuksia, jotka etenevät pedagogisesti asian oppimisesta oppimisen vahvistumiseen ja ylioppimiseen. Tehtävät soveltuvat 2-3-luokan Äidinkieli ja kirjallisuus oppiaineeseen, erityisopetukseen ja S2-opetukseen. 

Kirja sisältää tunettujen lastenkirjailijoiden uusimpia erilaisia tekstejä. Sujuvaa lukutaitoa ja luovaa kirjoittamista treenataan sekä yksin että parin kanssa. Onnistumista arvioidaan itsearvionnin keinoin. Opettajan arvioinnin tueksi on jokaisesta tekstistä pisteytetty luetun ymmärtämisen tehtävä.

Yhden tehtäväkokonaisuuden tekeminen vie yhden oppitunnin verran ja tekstejä käsitellään tehtäväkokonaisuuksissa laaja-alaisesti, pedagogisesti tukien (kuvasta tarinaksi - ohjattu tarinan kirjoittaminen - luova tarinan kirjoittaminen).

Kaarnalaivassa-materiaali sisältää myös keskeiset kielitiedon sisällöt harjoituksineen.

Kymmensormijärjestelmä opetellaan sujuvasti ja ohjatusti materiaaliiin sisällytetyn ohjelman avulla. Ohjelma sisältää kannustavan oppituntikohtaisen harjoitteen lisäksi kotiharjoitteet. Ahkera harjoittelija oppii kirjoittamaan sujuvasti näppäimillä ja saa onnistujan diplomin.






Kaikki oppivat!



Irja Nikkinen
Laaja-alainen erityisopettaja
Oppikirjailija​



P.S. Tutustu myös näihin ELLIn kaupassa:
Pappatunturilla - kopioitavia tehtäviä 4-6 -luokille
Mökkilaiturilla - koulutulokkaan alkukartoitusmateriaali
Kielipoluilla - S2 -alkukartoitusmateriaali

sunnuntai 17. toukokuuta 2015

Erityispedagogiikassa käytettävät välineet ja materiaalit

PÄIVITÄMME TÄTÄ KIRJOITUSTA, katso:

Erityisopetuksessa käytettävät materiaalit 2.0 : Matematiikka.

Erityisopetuksessa käytettävät materiaalit 2.0 : Äidinkieli ja S2-opetus.

Erityisopetuksessa käytettävät materiaalit 2.0 : Puheopetus 



Puheterapiaa ja hahmottamista käsittelevät osat ilmestyvät myöhemmin.

Kasvatustieteen opiskelijoiden kurssisuorituksiin kuuluu usein "tutustuminen erityispedagogiikan välineisiin ja materiaaleihin".  Tähän bloggaukseen on koottu joitakin tärkeitä materiaalivinkkejä ELLIN tuotteista.Opiskelijavierailuihin voi ilmoittautua Facebook-sivullamme - katso lisätietoja.

Useimmiten erityisopetuksen materiaaleista puhuttaessa tulee ensinnä mieleen luki-vaikeudet tai artikulaatio-ongelmat ja niiden harjaannuttamiseen tarkoitetuista materiaaleista. Kielellisen vaikeuden lisäksi ongelmat voivat liittyä myös toiminnanohjaukseen, visuaaliseen hahmottamiseen, tai matematiikan oppimiseen.

Puheopetus - artikulaatio-opetus ja suujumppa

Tärinävuoren sankarit
Artikulaatio-opetukseen sopiva Tärinävuoren sankarit sisältää kopioitavia harjoitteita R-, S-, K- ja L-äänteiden opettelun tueksi. Kirjan tiivis teoriaosuus antaa hyvät perustiedot puheopetuksesta. Suujumppaan eli oraalimotorisiin harjoitteisiin saa monipuolisuutta Myotopian kymmenen erilaisen pelin avulla.
Puput piilossa -pelikansio innostaa etenkin pienimpiä oppijoita. Käytettävästä korttisarjasta riippuen sen avulla voi harjoitella melkein mitä vaan - Kuva-sanakortit sopivat artikulaatioharjoittelun lisäksi ainakin nimeämiseen ja lukemisen harjoitteluun. Myös Mikael -koulun kustantaman Marjamäellä -sarjan sekä Ellan ja Eliaksen pelipaketin kortit sopivat Pupukansioon.

Lue lisää Pupupelistä täällä.

Puput piilossa -pelikansio

Toiminnanohjauksen ja tarkkaavaisuuden tukemiseen sopivia välineitä

Toiminnanohjauksella tarkoitetaan kykyä suunnitella, arvioida ja tarvittaessa korjata omaa toimintaansa. Jos tarkkaavaisuuden kanssa on pulmia, on myös toiminnanohjaus hankalaa. Riittävä tarkkaavaisuus on tärkeää myös asioiden muistamisen, sekä toiminnan pitkäjänteisyyden kannalta.

Oman toiminnan suunnittelua sekä keskittymistä yhteen asiaan kerrallaan voi rytmittää Time Timerin avulla. Vähenevää aikaa näyttävä kello kertoo havainnollisesti, "kuinka paljon aikaa tähän tehtävään on tarkoitus käyttää" ja samalla kertoo, koska on aika aloittaa seuraava tehtävä. Toiminnanohjauksen pulmana voi olla se, ettei osata keskittyä aloitettuun tehtävään tai hoksata, koska seuraava tehtävä pitäisi aloittaa. (Blogikirjoitus Time Timerista - klikkaa arkistoon)


Toiminnan suunnittelua ja loogista päättelyä voidaan harjoitella rakentamalla mallin mukaan vaikka värikuutioilla. Mistä rakentaminen pitää aloittaa - missä järjestyksessä palikat laitetaan paikalleen, että syntyy mallikuvassa näkyvä rakennelma? Samalla harjaannutetaan tarkkaavaisuutta ja keskittymiskykyä. Kielellisten taitojen harjoitus saadaan, kun pareittaan annetaan toiselle ohjeet itse rakennetun rakennelman (joka tietysti pidetään piilossa!) kanssa samanlaisen tekemiseen. Vaikeampaa kuin luulisi!


Loogisen päättelyn harjoitteluun sopivat myös syy-seuraus järjestyksen harjoitteluun tarkoitetut korttisarjat. Kannattaa aloittaa helpoimmista 2-3 kuvan sarjoista tai vaikka yhteenkuuluvien parien hakemisesta ja vähitellen siirtyä vaikeampiin viidellä tai useammalla kuvalla kerrottuihin tarinoihin.

 

 

 

Luki-taitojen harjoitteluun sopivia materiaaleja

Kun lukeminen tuntuu hankalalta, on erityisen tärkeää, että sitä voi harjoitella omaan osaamistasoon sopivien ja mielenkiintoa herättävien tehtävien avulla. Kopioitavista tehtävistä voi poimia jokaiselle sopivat ja tarvittaessa toistaa samoja tehtäviä ajoittain. Raparperin alla on tarkoitettu esi- ja ekaluokalle ja Kaarnalaivassa 2-3 luokille perusopetukseen, joten erityis- ja tukiopetuksen välineiksi ne sopivat isommillekin koululaisille.





Kirjoita oikein on kaksoiskonsonanttien harjoitteluun tarkoitettu
Kaksoiskonsonanttikortit
kuva- ja sanakorttimateriaali, jota voi käyttää monella tavalla ja vaikeusastetta vaihdellen. Sarjan 110 sanaa on jaettu neljään eri vaikeustasoon - helpoimmat "yhden hymynaaman" kortit ovat kaksitavuisia ja vaikeimmat "neljän hymynaaman" kortit ovat yhdyssanoja, joiden molemmissa osissa on kaksoiskonsonantti. Paketissa on 48 sivuinen ohjevihko, jossa on listattu eri vaihtoehtoja korttien kanssa työskentelyyn. Alkuarvion ohjeistuksen lisäksi ohjeissa on harjoituksia sanaston ja kirjoittamisen harjoitteluun sekä afasiakuntoutukseen. Vihkoon on koottu myös esimerkkilauseita, tarinoita ja täyttölauseita, joissa käytetään sanoja. Tarinat ja lauseet on lisätty vihkoon se tavuttamattomina että ta-vu-tet-tui-na.

Hauskat kuvat ja tutusta arkiympäristöstä poimitut aiheet innostavat myös nimeämisen sananlukemisen harjoitteluun. Neuropsykologipalvelu Luduksen laatuleimadokumentissa on vinkkejä myös supersegmentaatioharjoitteluun tällä korttisarjalla.

VENNY2 ja harjoitusvälineitä
Visuaalisen hahmottamisen harjoitteluun sopivia materiaaleja

Visuaalisella hahmottamisella tarkoitetaan kykyä tehdä havaintoja omasta itsestä ja ympäröivästä maailmasta sekä näiden välisestä suhteesta. VENNY on visuaalisia hahmotusvaikeuksia kuntouttava menetelmä, joka soveltuu hyvin yleisen, tehostetun sekä erityisen tuen piirissä käytettäväksi. Ilmaiseksi ladattavan VENNY1 -kartoitusmateriaalin avulla saadaan selville, ketkä tarvitsevat VENNY2 -ohjelman mukaista tukea.  Mallista rakentelu, loogisen päättelyn harjoittelu kuvakorttien tai pelien avulla sekä erilaiset visuaalista hahmottamista harjaannuttavat pelit ovat tärkeitä VENNY2 -materiaalissa olevien kynällä ja paperilla tehtävien harjoitteiden lisäksi.

Matematiikan harjoitteluvälineet

Varsinaisesta laskemiskyvyn häiriöstä, matematiikkavaikeudesta eli dyskalkuliasta arvioidaan kärsivvän n. 5-7 % koululaisista. (Ks. artikkeli Duodecimlehdessä. )
 
Useimmat matematiikkavaikeudesta kärsivät kuitenkin hyötyisivät matematiikkaterapeutti Marja Drägerin kehittämästä kuntouttavasta opetuksesta, jonka keskeinen sisältö on koottu syksyllä 2015 ilmestyvään kirjaan: Matematiikkavaikeus - kartoitus ja kuntouttava opetus. Kirjan lisäksi julkaistaan sen harjoitteisiin liittyvä korttisarja. Kuntoutuksessa käytettäviä välineitä on jo nyt saatavilla Matikkaterapia -tuoteryhmässä.
 
Vaikka varsinaista matematiikkavaikeutta ei olisikaan, on matikan oppiminen hauskempaa ja havainnollisempaa matematiikan konkretiavälineillä, joiden avulla matemaattiset ilmiöt linkitetään jokapäiväiseen elämään. Kymmenjärjestelmä on "matematiikan tiilitalon perusta, joka pitää ymmärtää", sanoo Opperin perustaja Hannele Ikäheimo. Hänen kehittämänsä KYMPPI-kartoituksen avulla saadaan selville, miten hyvin kymmenjärjestelmän eri osa-alueet hallitaan. Silloin myös korjaava opetus voidaan kohdistaa oikein. (KYMPPI-kartoituksen arvio eDimensio-lehdessä)


Kun on kartoitettu, mistä tarvitaan lisäopetusta, otetaan avuksi KYMPPI-kirja, jossa käydään selkein esimerkein ja systemaattisessa järjestyksessä läpi kymmenjärjestelmän opettamisen eri vaiheet ja se, miten välineitä hyödynnetään opetuksessa. (KYMPPI-kirjan arvio eDimensio-lehdessä) Lisätukea oman opetuksen suunnitteluun ja harjoitteluun saa katsomalla videoituja opetustuokioita kirjan mukana tulevilta kahdelta DVD:ltä. Videoista on esimerkkejä myös YouTubessa. Videoilla käytetään muun muassa unkarilaisen menetelmän mukaisia värisauvoja, eli VaNe-värisauvoja, kymmenjärjestelmäalustaa ja murtokakkuja. Toisessa blogissamme kerrotaan, mitä välineitä tarvitaan 10-järjestelmän opettamiseen.

VaNe-värisauvat

Oma oppimiskäsitys muodostuu jo alakoulussa ja sen muuttaminen myöhemmin ei tapahdu itsekseen. Tarvitaan mukavia oppimiskokemuksia - positiivisia kokemuksia omasta oppimiskyvystään saanut innostuu myös uusien ja vaikeampien asioiden oppimisesta. Onnistumisen kokemus vaikkapa jossakin matikkapelissä voi olla se pieni, mutta ratkaiseva asia, joka vaaditaan oman oppimiskyvyn oivaltamiseen.




Oikeilla välineillä ja menetelmillä oppiminen ja opettaminen on hauskaa!



Digit-peli